Kumosiko Jeshua ruokalain?
Maksan heti tonnin sille joka kumoaa Tooran ruokalain UT:n jakeella.
Ihmiskutoinen oppi syntyy siten että jae irrotetaan tekstiyhteydestä ja sille annetaan ihan uusi merkitys. Näin syntyi ihmisoppi koskien kristityn vapautta syödä mitä vain. Kannattaa avoimesti tutustua näihin sananpaikkoihin, vaikka olisikin täysin varma "Paavalin julistamasta vapaudestaan".
Ensinnäkin,
Mooseksen laki on älykäs. Se kertoi yli kolmetuhatta vuotta sitten
asioita jotka tiede on löytänyt vasta myöhään. Esimerkkeinä vaikkapa
karanteeni, ja peseytyminen raatojen käsittelyn jälkeen. Tai savilautasen
rikkominen jos sinne menee hiiri (savea ei voi puhdistaa).
Yleensäkin tiettyjen eläinten pito erillään ihmisruuista, mikä
pysäytttää tehokkaasti tautien leviämisen. Eikös tämä nykyinenkin
kulkutauti alkanut lepakoiden syönnistä?
Kolmannes Euroopan väestöstä kuoli mustaan
surmaan, mutta juutalaisista vain harva. Tooran puhtaussäännökset ovat
tuhansia vuosia aikaansa edellä. Ovatko ne ihmisen keksimiä?
Eri eläinten lihasta on tieteellisissä kokeissa tehty puristetta, tiivistettä, josta on mitattu toksisuus. Tooran mukaan syötäväksi luotujen eläinten liha osoittautui lähes myrkyttömäksi, kun taas epäpuhtaat olivat keränneet valtavat määrät mömmöjä. Hämmästyttävää on tarkkuus millä eläimet eroteltiin Toorassa. Vesieläimistä syötäväksi sallitaan vain ne kalat joilla on sekä suomut että evät. Ja todellakin, juuri nämä kalalajit eivät imuroi myrkkyjä lihaansa.
Anatomian
tutkimus myös osoittaa että epäpuhtaita eläimiä ei ole mahdollista
teurastaa kivuttomasti. Puhtaat eläimet taas menettävät tajuntansa heti
ja lopullisesti. Lihan on oltava kivuttomasti teurastettu ollakseen
kosher. Tämä on elintarvikehygieniaa ja kuluttajan turvaa.
Maaeläimistä kiellettyjä ovat kaikki pedot, kaikki joilla on tassut. Sallittuja ovat vain eläimet jotka täyttävät kaksi ehtoa: eläimen tulee märehtiä ja sillä täytyy olla halkinaiset sorkat. Miksi?
Märehtiöillä on monimutkainen ruuansulatus. Niiden hieno järjestelmä ei päästä verenkiertoon parasiitteja ja myrkkyjä. Sen sijaan epäpuhtailla eläimillä (esim sika) on lyhyt ruuansulatuskanava, ja läpäisevä suolen seinämä. Ne siis keräävät lihaansa syömänsä epäpuhtaudet. Ne on luotu jätteenkäsittelykoneiksi, ei ihmisruuaksi. Sian lihasrakenteen on todettu "suojelevan" loisten munia niin että ne eivät välttämättä kuole kypsennettäessä.
Raakaa nautaa ja kanaa
voi useimmiten syödä. Raaka sianliha taas on jo teurastamossa käsittelijälle riski, jopa ulkoisesti. Samoin
kuluttajalle joka avaa paketin desinfioimatta käsiään.
Mutta eikö jako puhtaisiin ja epäpuhtaisiin eläimiin kuulu niin sanottuun "vanhaan liittoon", tai juutalaisille?
Oikeampi kysymys kuuluisi: Mistä Nooa tiesi (kauan ennen Mooseksen lakia) mitkä eläimet ovat puhtaita ja mitkä epäpuhtaita? Nooa nimittäin sai ohjeeksi kerätä arkkiin seitsemän paria puhtaita eläimiä. Epäpuhtaita otettiin vain yksi pari kutakin.
Mutta hetkinen,
Jeesushan sanoi kaiken ruuan puhtaaksi! Eikös sanonutkin? Hän sanoi
ettei se saastuta ihmistä mikä menee suusta sisään, vaan se mikä tulee
suusta ulos, eli puhe. Joissain myöhemmissä käsikirjoituksissa on tämän
jälkeen lisäys: "näin Hän sanoi kaikki ruuat puhtaiksi". Lisäys on
paitsi myöhempi, myös väärin käännetty. Alkuteksti ei sano että Jeshua olisi puhdistanut
kaiken, vaan että suoli puhdistaa (poistaa) kaikki jätteet. Ihan pikku
väärinkäsitys vain. Sori. Siinä meni tärkein argumentti jolla possun syömistä puolustellaan.
Niin mutta Hän silti sanoi ettei se
saastuta mikä menee suusta sisään.. No, mikä oli konteksti? Mistä Häntä
syytettiin? Sikojen ja sammakoiden syömisestäkö? Puhe oli leivän syömisestä pesemättömin käsin. Oppineet
eivät koskeneet ruokaan ilman rituaalista käsienpesua. Ruoka piti
valmistaa tietyllä tavalla, ja tarjoilla juuri oikein, että se olisi
rituaalisesti puhdasta. Tooran ruokalakiin nämä pirskottelut eivät littyneet mitenkään. Jeshua sanoi kaiken LEIVÄN puhtaaksi, riippumatta siitä onko kädet pesty tietyn koulukunnan opin mukaan.
Hän siis kumosi ahtaat ihmisopit, ei Jumalan selvää Sanaa (Tooraa). Messias joka kumoaa Jumalan Sanan, ei täytä Messiaan tunnusmerkkejä, ei sellainen pelasta pakanoitakaan.
Oppineet syyttivät Jeshuaa yli 5000
ihmisen saastuttamisesta. Hänhän oli juuri tehnyt ruokaihmeen leivällä ja
kalalla. Pesemättä käsiään! Epäpuhtaat eläimet eivät liittyneet juttuun
mitenkään. Tässä tilanteessa Jeshua vastasi syytteeseen; Teidän rituaalisääntönne
eivät ole Jumalan sanaa. Normaalista ruoasta ei saastu, se poistuu samalla tavalla, oli pirskotettu tai ei. Itse saastutte jokaisesta sanastanne, tekopyhät!
Jos Jeshua olisikin sanonut kaiken RUUAN
puhtaaksi, (mitä alkukieli ei siis sano) olisi se tarkoittanut
juuri sitä. Ruokaa. Kaikki syötäväksi luotu on puhdasta, kuten Toora sanoo. Sika ei sisälly käsitteeseen ruoka.
Luettaessa sanaa on määriteltävä käsitteet. Mitä heille
merkitsi käsite "ruoka". Pakanalle ruoka merkitsee mitä tahansa
variksen raatoa. Sanaa on kuitenkin luettava alkuperäisessä
kontekstissaan. Eli mitä sanat silloin ja kyseisille ihmisille
tarkoittivat? Tässä kohtauksessa juutalainen Tooran
puhdistaja Jeshua puhuu juutalaisten fariseusten kanssa. Jos Jeshua
sanoi kaiken RUUAN puhtaaksi, Hän tarkoitti ruokaa, kaikkea minkä Jumala on luonut syötäväksi. Kasveja plus syötäviä eläimiä. Ei Hän laajentanut ruuan käsitettä.
Varsinkaan kun konteksti oli leipä.
Jeshua
ei missään kohtaa puhu sanaakaan Tooraa vastaan. Hän ei muuta
piirtoakaan Sanansa perustasta. Hän on itse elävä Toora, Jumalan pyhä
sana.
Jos Jeshua olisi kumonnut tässä kohtaa Mooseksen lain, miksi Häntä vastaan ei löydetty mitään syytettä myöhemmin kun Hänet haluttiin saada kiinni sanoistaan? Hänestä ei koskaan löydetty rikkomusta Tooraa vastaan, vaikka miten yritettiin. Tuskin syyttäjät olisivat unohtaneet jos Hän olisi sanonut saastaisia eläimiä ruuaksi.
Jos Jeshua olisi poistanut puhdas-epäpuhdas eläin jaottelun, miksi Hänen läheinen opetuslapsensa Pietari oli niin tyhmä ettei tajunnut asiaa? Nimittäin vuosikymmen myöhemmin Pietari ihmetteli saamaansa näkyä, jossa oli puhtaita ja epäpuhtaita eläimiä ja ääni taivaasta käski syödä. Pietari näki näyn kolme kertaa, eikä ymmärtänyt lainkaan. Hän pohti näyn tarkoitusta.
Miksi ihmeessä Pietari ei ymmärtänyt? Jos näky kerran oli linjassa Jeshuan opetuksen kanssa? Miksi näky oli hänelle niin outo, ja hän vastasi napakasti: "Ei Herrani, en syö, en ole ikinä syönyt mitään epäpuhdasta". Pietari ei hetkeäkään ajatellut että näky pitäisi ottaa kirjaimellisesti.
Kun sitten selvisi että näky tarkoitti epäpyhien pakanoiden hyväksymistä pyhään liittoon, menikö Pietari lopuksi ostamaan kinkkua? Hän ei ollut ikinä eläessään syönyt vastoin Tooran ohjeita, eikä näky liittynyt mitenkään ruokaan. Miksi ihmeessä siis seurakunta olisi tämän näyn jälkeen rynnännyt syömään epäpuhdasta?
Mutta ei kai sentään pakanakristittyjen tarvinnut noudattaa juutalaisten ruokasäädöksiä?
Kysymys on paljon laajempi. Tarvitseeko muista kansoista Israelin Messiaan puoleen kääntyvän yleensäkään välittää Jumalan ohjeista?
Israelin Jumalan laumaan on alusta alkaen liittynyt paljon vieraiden kansojen edustajia. Kun he pakenivat Egyptistä, lähti heidän mukanaan iso joukko egyptiläisiä ja sekakansaa. Jumalalla oli alusta asti selkeä ohje heitä koskien:
4.Ms.15:15,16 Seurakunnassa olkoon laki sama teillä kuin muukalaisellakin, joka asuu teidän luonanne. Tämä olkoon teille ikuinen säädös sukupolvesta sukupolveen. Se, mikä koskee teitä, koskekoon myös muukalaista Herran edessä.
Sama laki ja sama oikeus olkoon sekä teillä että muukalaisella, joka asuu teidän luonanne."
Yksi suurimmista väärinkäsityksistä on että kiristittyjen seurakunta olisi uusi Israel, tai jokin erillinen lauma. Ei. On vain yksi lauma. Jumala ei erottele ihmisiä, Hänelle muukalainen on yhtä rakas kuin maassa syntynyt, he yhdessä muodostavat Israelin. Kyse on vain siitä kuka rakastaa Häntä ja tekee Hänen tahtonsa. Se on hänelle hebrealainen joka tottelee Häntä. Kuten Ruut. Tässä kohtaa kristinusko meni jo alunperin hakotietä köppätorpalle.
Näin ollen ei ole "juutalaisten ruokasäännöksiä", eikä "juutalaisten juhlia", puhumattakaan juutalaisten sapatista. Kyse on Herran sanasta ja ohjeista. Oliko Nooa juutalainen? Kuitenkin hän erotti puhtaan ja saastaisen eläimen. Oliko Aabel juutalainen? Hän osasi uhrata lampaita. Ei Aabel tuonut vahingossa opossumia tai sikaa. Kyllä hän tiesi, sillä Jumala on antanut ohjeensa jo maailman alusta.
Entä seuraava Paavalin sanoma:
Room.14:1-3 Heikkouskoista hoivatkaa, rupeamatta väittelemään mielipiteistä.Toinen uskoo saavansa syödä kaikkea, mutta toinen, joka on heikko, syö vihanneksia. Joka syö (lihaa), älköön halveksiko sitä, joka ei syö; ja joka ei syö, älköön tuomitko sitä, joka syö, sillä Jumala on ottanut hänet hoivaansa.
Tämä kohta ei liity mitenkään puhtaisiin ja epäpuhtaisiin eläimiin. Konteksti on että lihakaupoissa myytiin siihen aikaan lampaan ja naudan lihaa, joka saattoi olla teurastettu epäjumalien temppeliä varten. Heikkouskoisia asia ahdisti. He ajattelivat lihan saastuneen epäjumalista, ja pitivät mieluummin kasvispäivän niinä viikonpäivinä kun tällaista lihaa oli myynnissä.
Samassa luvussa Paavali toteaa: 14:14 "Minä tiedän ja olen varma Herrassa Jeshuassa, ettei mikään ole epäpyhää itsessään; vaan ainoastaan sille, joka pitää jotakin epäpyhänä, sille se on epäpyhää".
Tässäkin konteksti on edelleen
epäjumalille uhratun lihan syönti, ei mikään muu. Vai kumoaako tämä
kohta kaikki käskyt? Onko aviorikos epäpyhää ainoastaan sille joka pitää sitä epäpyhänä?
Entäs tämä:
1.Kor.10:25,26 Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden, sillä: "Herran on maa ja kaikki, mitä siinä on."
Taaskin jae irrallaan voi herättää mielikuvia possua notkuvista lihakaupoista, mutta konteksti kertoo selvästi että kyse on taas epäjumalille uhratusta lihasta. Jatko kuuluu:
10:28 Mutta jos joku sanoo teille: "Tämä on epäjumalille uhrattua", niin jättäkää se syömättä hänen tähtensä, joka sen ilmaisi, ja omantunnon tähden.
Seuraava "kaiken puhtaaksi sanova paikka":
1.Tim.4:1-5
Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina monet luopuvat
uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja
valheenpuhujain ulkokultaisuuden vaikutuksesta, joiden omatunto on poltinraudalla merkitty
ja jotka kieltävät menemästä naimisiin ja nauttimasta ruokia, mitkä Jumala on luonut niiden nautittavaksi kiitoksella, jotka uskovat ja ovat tulleet totuuden tuntemaan.
Sillä
kaikki, minkä Jumala on luonut (edellä mainittuun tarkoitukseen), on
hyvää, eikä mikään ole hyljättävää, kun se kiitoksella vastaanotetaan;
sillä se pyhitetään Jumalan sanalla ja rukouksella.
Olin ihan varma ettei tätä jaetta voi kääntää joulukinkun vastaiseksi! Mutta mutta.. Alkukielessä tässä viitataan nimenomaan "ruokaan jonka Jumala tarkoitti nautittavaksi". Ei siis viitata kaikkeen mikä mönkii, vaan syötäväksi luotuun. Toorasta me tiedämme mitkä eläinlajit on luotu syötäväksi. Lisäksi viimeinen lause vielä varmentaa että Jumalan sana (ruokalaki Toorassa) pyhittää, eli asettaa erilleen, syötäväksi tarkoitetun. Siksi se on hyvää ravinnoksi, siunattua jo lähtökohtaisesti.
Niinpä kyseinen kohta tarkoittaa että kaikki puhtaat eläimet ovat puhtaita, (kuten Jeshuakin sanoi) eikä pidä kuunnella ulkokultaisten ihmissääntöjä jotka kieltävät normaalin elämän kuten avioliiton ja hyvän ruuan.
Siinä ne olikin. Ei jäänyt enää mitään sananpaikkaa joka kumoaisi Tooran älykkään ja aikaansa edellä olleen ruokalain.