Besht tarinoita 9

Tarinoita kirjasta The Light and Fire of the Baal Shem Tov, koonnut Yitzhak Buxbaum. Erittäin vapaasti käännettyjä, monet myös lyhennettyjä.



Synkkä räätäli (ilon merkitys)

Kaksi räätäliä Vilnassa, Liettuassa, päättivät lyöttäytyä yhteen ja kerätä pääomaa tulevaan yritykseensä. He lähtivät kiertämään kyliä ja kaupunkeja, tehden räätälin töitä, kunnes useamman vuoden kuluttua he olivat keränneet hyvän alkupääoman.

Eräässä kylässä räätäleille kerrottiin köyhästä juutalaisesta perheestä, jonka paikallinen lordi oli vanginnut maksamattomien vuokrien vuoksi. Perhe oli ollut jo pitkään tyrmässä, niin huonoissa oloissa, että toivoivat kuolevansa. Kukaan kyläläinen ei pystynyt tai halunnut heitä lunastaa.

Vankien lunastaminen on yksi Tooran suurista käskyistä. Kuitenkin siihen aikaan oli tapana, että lunastuksen sai tehdä vain yksilö. Lordit vangitsivat joskus juutalaisia nimenomaan lunnaiden toivossa, ja oli päätetty että yhteisesti ei kerätä lunnasrahoja, ettei yhä useampia vangittaisi. Räätälit tunsivat suurta myötätuntoa vankeja kohtaan. Lunastussumma, 300 guldenia oli kuitenkin suuri. Toinen räätäli totesi ettei heillä ollut mitään mahdollisuutta lunastaa perhettä, tuhoamatta omaa tulevaisuuttaan. He olivat keränneet pääomaa vuosien ajan, toteuttaakseen unelmansa.

Toinen ei ollut yhtä järkevä. Hän pyysi että he päättäisivät kumppanuutensa ja jakaisivat keräämänsä pääoman. Selvitettyään tilinsä kumpikin sai tasan 300 guldenia. Toinen palasi kotikaupunkiinsa ja avasi menestyvän vaatekaupan. Hänen bisneksensä laajeni nopeasti.

Toinen räätäli oli vakaasti päättänyt täyttää käskyn vankien lunastamisesta. Hän antoi kaikki rahansa lordille vankien lunnaiksi. Perhe vapautui vankilasta ja he olivat syvästi liikuttuneita ja kiitollisia lunastajalleen.

Tämä toinen räätäli palasi kotikaupunkiinsa Vilnaan pennittömänä. Hänen köyhyytensä ja kurjuutensa oli niin suurta että hän masentui ja kulki kumarassa. Hän sai lisänimen Synkkä Räätäli. Nälkä pakotti hänet kadulle kerjäämään. Kukaan ei tiennyt mistä hänen alamäkensä oli alkanut.

Kerran Synkkä Räätäli lähestyi kadulla juutalaista kauppiasta, ja pyysi muutamaa kolikkoa ostaakseen leipää. Kauppias kysyi kylmästi mitä hän itse siitä hyötyisi. Kerjäläinen lupasi hänelle siunauksen, kuten tapana oli. Kauppias antoi pari pikku kolikkoa, vaikka halveksi epäonnisen hullun siunausta. Kerjäläinen siunasi hänen kaikki toimensa menestymään. Kauppias jatkoi matkaa, unohtaen tapauksen. 

Kyseinen kauppias osti ja myi pellavakankaita. Sinä päivänä hänellä oli tapaaminen hyvin hankalan liikekumppanin kanssa. Toisin kuin ennen, nyt kaikki meni jouhevasti, ja hän sai hyvän voiton. Kauppiaan mielessä häivähti kerjäläisen antama siunaus.

Muutaman viikon kuluttua kauppias oli taas matkustamassa liikeasioilleen. Ensin hän kuitenkin etsi Synkän Räätälin, antoi hänelle vähän almuja ja pyysi siunausta matkalleen. Taaskin hänen liiketoimensa onnistuivat ihmeellisen hyvin. Nyt hän oli varma että kerjäläisen siunaus toimi. Hän otti tavakseen hakea tältä siunauksen aina ennen tärkeitä tapaamisia. Seuraavan puolen vuoden aikana kauppiaasta tuli rikas mies. Hän piti syyn omana tietonaan.

Kerran hän sitten juovuksissa sattui paljastamaan onnensa salaisuuden. Juttu levisi, ja pian moni muukin meni Synkän Räätälin luo hakemaan siunausta. Aina kun hän siunasi jonkun, tämä menestyi. Kerjäläinen itse kuitenkin pysyi köyhänä ja masentuneena. 

Siihen aikaan kaksi Baal Shem Tovin oppilasta vierailivat Vilnassa ja kuulivat tarinoita kerjäläisestä, jolla oli voima siunata. Palattuaan he kertoivat jutut Beshtille, joka haetutti kerjäläisen luokseen.

Besht yritti selvittää miten tämä köyhä ja yksinkertainen mies oli saanut haltuunsa lahjan siunata. Räätälillä ei ollut hajuakaan asiasta. Hän kertoi Beshtille elämäntarinansa, kuinka hän oli matkustellut yhdessä toisen räätälin kanssa. Kun Baal Shem Tov kuuli hänen lunastaneen vangit, uhraten vuosien työnsä säästöt, hän huudahti; "Siitä se johtuu!"

Besht alkoi työstää räätäliä kuin käsityöläismestari raaka-ainetta. Tällä hyväsydämisellä ja nöyrällä miehellä oli suuri valo, mutta koska hänellä ei ollut valolle astiaa, hän oli synkkä ja pimeä. Besht kykeni tunnistamaan kultakolikon lian alta. Ihan ensimmäisenä Baal Shem Tov paransi hänet masennuksesta ja melankolisuudesta. Sitten hän alkoi opettaa paljastettua ja salattua Tooraa, avaten hänelle jumalallisen viisauden lähteet, kunnes entisestä räätälistä tuli suuri tzaddik ja kabbalisti. Hän joi ahnaasti Beshtin pyhiä opetuksia, kunnes lopulta saavutti ilon Jumalan valossa, ja hänen oma valonsa loisti kaikille.


Rabbi Yaakov Cohen opetti tästä:

Ilon (simcha) käsite on juutalaisuudessa hyvin merkittävä. Sanomme että Jumalan läsnäolo ei lepää masentuneen yllä, vaan sen yllä joka nauttii käskyjen täyttämisestä. Sana sanoo että Herra oli Joosefin kanssa, missä ikinä tämä olikaan. Näin siksi että Joosef säilytti ilonsa kaikissa tilanteissa. Kaksitoista vuotta vankilassa, Herra oli hänen kanssaan koko ajan, sillä hänellä oli koko ajan simcha - ilo. Toisin oli Jaakobin laita - pyhän tzaddikin, jonka tasolle emme koskaan pääse - hän oli murheellinen koska luuli Joosefin kuolleen. Jumalan läsnäolo ei ollut hänen kanssaan, ei ennen kuin hän vuosien kuluttua kuuli Joosefin elävän. Jumalan läsnäolo lepää vain onnellisten yllä. (Myös Yaakov Cohenilta on kuollut poika.)

Niinpä Synkkä Räätälikään ei voinut nousta köyhyydestä, ennen kuin Baal Shem Tov opetti hänelle simcha ilon. 

Taivaallinen oikeus ei voi toimeenpanna mitään tuomiota, niin kauan kuin ihminen on onnellinen. Kun tuomio halutaan toimeenpanna, ihminen täytyy ensin masentaa. Onnellisuus (eli usko) on kuin kilpi; tuomio ei saavuta häntä. Jos oppii pysymään aina onnellisena, on turvassa tuomioilta.

(Onnellisuus on tässä vajavainen sana. Suojaava "onnellisuus" on epätoivon ja näköalattomuuden vastakohta. Se on seurausta Jumalan tuntemisesta. Tuomiot eivät yllä näihin uskon korkeuksiin.)



Tooran opiskelun ilo

Baal Shem Tov opetti oppilailleen: Tooraa ei tule opiskella sen tuoman ilon ja nautinnon vuoksi, eikä käskyjä tule toteuttaa niiden tuoman ilon ja nautinnon vuoksi, vaan ilahduttaakseen Isää taivaassa. 

Jotkut hänen oppilaistaan kysyivät huolestuneina: "Opettaja, me yritämme opiskella Tooraa puhtaalla sydämellä, vain ilahduttaaksemme Isää taivaassa. Mutta silti yhä saamme suurta nautintoa sen opiskelusta." 

"Ymmärsitte minut väärin", Besht vastasi. "On Tooran luonto tuottaa iloa oppijalleen, jopa silloin kun hän opiskelee vain ilahduttaakseen Jumalaa. Eikö ole kirjoitettu: "Herran asetukset ovat todet, ne ilahduttavat sydämen"? Kun Herran palvelija ei voi olla nauttimatta Tooran opiskelusta, vaan saa siitä ilon etsimättä, Jumala on hyvin mielissään hänen onnestaan." 



Beshtin siunaus

Ukrainaan rakennettiin uutta synagogaa. Jotkut lankut painoivat niin paljon, että kantamaan tarvittiin kolme vahvaa miestä. Yksi kantoi iloiten ja kevein askelein. Ja hän oli 114 vuotta vanha!

Lapsena hän kävi Baal Shem Tov synagogassa. Rabbi rukoili ja meni sitten puhumaan jonkun kanssa. Pikkupoika meni rabbin paikalle ja käänteli rukouskirjan siddur sivuja. Kun Baal Shem Tov palasi, hän huomasi tapahtuneen. "kuka on koskenut minun kirjaani?" kaikui synagogassa. Muut lapset osoittivat syyllistä. Rabbi huudahti, "eläköön hän pitkän elämän!" Ja niin tapahtui.

(Tämä on teoksesta Tales of the Baal Shem Tov, käännös Israel Leväsen.)


Osa kymmenen