Besht tarinoita 1

08.01.2021

Baal Shem Tov (Israel ben Eliezer) oli 1700-luvulla (ja vieläkin) juutalaisuuden herättäjä, uudistaja, opettaja, tulen sytyttäjä, parantaja, ihmeidentekijä. Hän vaikutti nykyisen Puolan, Ukrainan ja Liettuan alueilla.

Tarinoilla voi olla suuri vaikutus. Baal Shem Tov oli kerran ohittamassa rukoushuonetta, kun hän näki yliluonnollisen valon loistavan sisältä. "Tuolla täytyy olla suuria oppineita tutkimassa Tooraa" hän sanoi. Mennessään sisään hän kuitenkin löysi vain kaksi tavallista juutalaista, ei opiskelemassa, vaan juttelemassa keskenään. "Mistä te puhutte?" hän kysyi. "Kerromme tarinoita pyhien teoista" he vastasivat. Silloin Baal Shem Tov ymmärsi että tarinoiden kertominen tuottaa saman kirkkauden kuin edistynyt Tooran opiskelu.

Baal Shem Tov itse halusi että hänet muistettaisiin ennen kaikkea rakkaudestaan, ei niinkään suurista ihmeistään tai oppineisuudestaan. Hän oli sukupolvensa oppinein Toorassa, hänellä oli kaikki viisaus ja tieto, mutta hän piti sitä roskana verrattuna Jumalan sisäiseen tuntemiseen. Tätä tuntemista hän osasi myös opettaa, tavalla jota ihmiset uskonnosta riippumatta kaipaavat, tänäkin päivänä.

Baal Shem Tov ravisteli aikansa käsitystä, ettei oppimaton tavis voisi olla pyhä ja täydellinen, kuten suuret Tooraoppineet. Hän toi taivaan kirkkauden alas, ruohonjuuritasolle. Baal Shem Tov kirjaimellisesti paransi sairaita, ajoi ulos riivaajia, sekä vapautti vankeja maksamalla lunnaat näiden puolesta. Hän rakasti syntisiä ja oli valmis vaikka antamaan henkensä tuntemattomien puolesta. Hänellä oli pyhä henki, josta todisteena ihmeet ja merkit, ja ennen kaikkea rakkauden tuli. Hän on hasidijuutalaisuuden isä.

Seuraavat tarinat ovat kirjasta The Light and Fire of the Baal Shem Tov, koonnut Yitzhak Buxbaum. Erittäin vapaasti käännettyjä, monet myös lyhennettyjä.



Parannuksenteko parantaa

Eräässä kaupungissa Baal Shem Tov (Besht) kutsuttiin kuolemansairaan miehen luo. Besht määräsi tuomaan miehelle lihakeittoa. Sairaan syödessä Besht alkoi puhua hänelle parannuksen teosta. Mies kuunteli, katui syntejään ja teki parannusta. Pian hänen tilansa alkoi kohentua, kunnes hän toipui täydellisesti.

Paikalla ollut lääkäri hämmästyi ja kysyi Baal Shem Tovilta, kuinka oli mahdollista että mies toipui, vaikka hänen verisuonensa olivat peruuttamattomasti vaurioituneet. Besht selitti: "Ihmisessä on 248 kudosta ja elintä, ja 365 verisuonta. Nämä vastaavat 248 positiivista (tee) käskyä ja 365 negatiivista (älä tee) käskyä. Kun joku rikkoo käskyn, siihen liittyvä kudos tai verisuoni vaurioituu. Tämä mies oli tehnyt paljon syntiä, joten hänen verenkiertonsa oli heikentynyt kriittiseen tilaan asti. Kun rohkaisin häntä katumaan, hän korjasi kaiken hengellisesti vaurioittamansa. Siksi myös hänen fyysiset verisuonensa parantuivat.



Juopon Jom Kippur

Kerran Jom Kippurin (suuri sovituspäivä) iltapäivänä taivaassa oli raskas syytös juutalaisia kohtaan ja Baal Shem Tov ja oppilaat rukoilivat äänekkäästi ja itseään säästämättä avatakseen taivaan portit.

Beshtin synagogan uuninlämmittäjä oli juoppo. Koska hän ei voisi juoda paastovuorokauden aikana, hän oli varannut reilusti alkoholia Jom Kippurin aattoiltaan. Niinpä hän nukkui synagogassa koko illan, ja seuraavan aamun. Hän nukkui läpi ilta- ja aamupalveluksen.

Kun hän vihdoin heräsi Minchan (iltapäivärukouksen) aikaan, hän näki Baal Shem Tovin ja muiden rukoilevan kiihkeästi ja äänekkäästi. Hän liikuttui syvästi näkymästä ympärillään ja ajatteli: "Nämä pyhät ihmiset ovat omistautuneet Jumalalle ja Tooralle koko vuoden. Kuitenkin heidänkin täytyy näin rukoilla ja katua Jom Kippurina - vedota itkien Herraan saadakseen anteeksi. Eikö sitten minun?" Hän tunsi niin karvaasti oman alhaisuutensa - maata nyt sammuneena synagogassa vuoden pyhimpänä päivänä, nukkuen läpi melkein kaikkien tilaisuuksien - että hän alkoi nyyhkyttää hillittömästi. Hän alkoi myös huutaa rukouksessa sydämensä pohjasta, liittäen äänensä pyhän seurakunnan ääniin. Hänen yksitotinen katumuksensa teki niin suuren vaikutuksen ylhäällä, että taivaan tiukasti suljetut portit lensivät auki hänen tuskanhuutojensa vaikutuksesta.

Baal Shem Tov tiesi mitä oli tapahtunut ja halusi palkita miehen, teettämällä hänelle uuden vaatekerran. Vaatteet tekevät miehen ja Besht toivoi Jom Kippur katumuksen uudistavan hänet. Mutta juoppo ei muuttanut tapojaan, vaan palasi Jom Kippurin jälkeen vanhalle tielleen. Mutta tuona hetkenä hänen rukouksensa oli tullut sydämen syvimmistä paikoista. Kuten Rabbit sanovat: "Ei ole ihmistä jolla ei olisi hetkeään." Ja tämä mies, omana hetkenään, oli tehnyt suuren teon.



Pulssi

Kuuluisa lääkäri vieraili kerran Medzibuzin herttuattaren luona, joka oli ylpeä siitä että Baal Shem Tov asui hänen kaupungissaan. Herttuatar kehui Beshtin parantajan taitoja. Lääkäri oli skeptinen ja piti tätä puoskarina. Hän pyysi herttuatarta kutsumaan Beshtin luokseen, jotta lääkäri voisi tavata hänet.

Lääkäri kysyi pilkallisesti Baal Shem Tovilta; "minulle kerrottiin että tiedät paljon lääketieteestä, missä koulussa opiskelit? Kuka opetti sinulle lääketiedettä?" Baal Shem Tov vastasi; "Jumala, siunattu olkoon Hän, opetti minua." Hän uskoi että kaikki hänen tietonsa tuli yksin Jumalalta. Lääkäri nauroi vastaukselle.

"Osaatko diagnosoida pulssin perusteella?" kysyi lääkäri. (Siihen aikaan lääkärit kykenivät päättelemään pulssista kymmeniä eri tiloja ja sairauksia.) Baal Shem Tov sanoi: "minun pulssissani on jotain poikkeavaa, sopiiko että sinä tutkit minun pulssini ja sitten minä tutkin sinun?" Lääkäri kokeili Beshtin pulssia ja huomasi että siinä on tosiaan jotain hyvin erikoista, mutta ei kyennyt määrittelemään mitä se oli. Baal Shem Tov oli nimittäin "rakkaudesta sairas" Jumalaa kohtaan (kuten Laulujen laulussa). Mutta tämä oli paljon lääkärin ymmärryksen yläpuolella.

Sitten Besht kokeili lääkärin pulssia. Yhä tämän rannetta pidellen hän kääntyi herttuattaren puoleen ja kysyi: "Onko sinulta varastettu jotain arvokasta viime aikoina? Kenties kultainen käsipeili ja helmikaulakoru?" "Kyllä" herttuatar vastasi hämmästyneenä, "juuri eilen huomasin että nuo esineet ovat kateissa." "Lähetä pari palvelijaa tämän lääkärin majapaikkaan" kehoitti Besht, "ja käske heidän avata hänen huoneessaan oleva arkku. Sieltä löytyy peili ja kaulakoru, sillä tunnistan nuo varkaudet hänen sykkeestään." Ja sieltä varastetut tavarat löytyivätkin.



Varkaat rukouksen opettajina (tämä ei ollut kirjassa)

Kerran Baal Shem Tov rukoili erään ihmisen puolesta yhdeksän tzaddikin (uskova, vanhurskas, pyhä) kanssa. Rukous ei tuottanut tulosta, mutta Besht ei jäänyt neuvottomaksi. Hän tunsi paljon ja monenlaisia ihmisiä, myös rikollisia. Hän meni metsään tapaamaan paikallisia varkaita ja pyysi heiltä palvelusta. Voisiko heistä kymmenen tulla hetkeksi auttamaan häntä. He lupasivat tulla, ja suostuivat rukoilemaan vaikean tapauksen puolesta. Ja rukous toimi! Baal Shem Tovilta kysyttiin miten on mahdollista että rikolliset onnistuivat siinä missä kunnon uskovat eivät. Hän vastasi: "Näin että kaikki taivaan portit olivat lukossa, joten tarvitsin jonkun murtautumaan sisään."

Oma kommentti: Kun vähän ajattelee, tässä on järkeä. Kunnon uskovilla on paljon menetettävää, joten he eivät ota riskejä. Rikollisilla taas ei ollut juuri menetettävää, he olivat kyllin röyhkeitä murtautumaan läpi. Eivät hengen maailma ja näkyvä maailma ole niin erilaisia. Samat ominaisuudet mitkä tekevät murtovarkaasta hyvän työssään, tekevät hänestä hyvän murtautujan myös hengen asioissa. Ihan kaikilta ihmisiltä voi oppia jotain, se on hasidien yksi perusajatus.


Osa kaksi