Besht tarinoita 5

08.01.2021

Kirjasta The Light and Fire of the Baal Shem Tov, koonnut Yitzhak Buxbaum.



Hengellinen parantuminen

Eräässä kaupungissa Medzibuzin lähellä asui eräs mies ja hänen setänsä, molemmat lahjakkaita Tooraoppineita. Setä oli Baal Shem Tovin seuraaja, veljenpoika taas äänekäs vastustaja. Sedän ja veljenpojan ennen lämmin suhde oli tämän vuoksi viilennyt. Veljenpoika oli vihainen sedälleen, jonka katsoi seuraavan valheopettajaa, ja hän usein mollasi Baal Shem Tovia setänsä kuullen. Hän kutsui setäänsä ja tämän chasidiystäviä "pyhiksi tanssijoiksi", kuten heidän vastustajillaan oli tapana.

Kun setä oli tullut Beshtin oppilaaksi, veljenpoika oli vaihtanut synagoogaa. Heidän talonsa olivat samassa pihassa, mutta veljenpoika rakensi erottavan aidan välttyäkseen näkemästä setäänsä.

Yllättäen Baal Shem Tov tuli vierailulle kapunkiin. Ilo oli katossa, sillä kaupungissa oli paljon chasideita.

Siihen aikaan veljenpoika oli vuoteenomana hyvin sairaana, mutta se ei estänyt häntä pilkkaamasta Beshtiä.

Vierailunsa aikana Baal Shem Tov opetti Tooraa jakeesta: "Älä vihaa veljeäsi sydämessäsi, vaan nuhtele lähimmäistäsi, ettet tekisi syntiä hänen vuokseen." Besht selitti, "Et saa vihata lähimmäistäsi sydämessäsi. Tämän maailman tapa on vihata sitä joka sinua vihaa. Mutta Tooran tie on vastata vihaan rakkaudella. Jos joku vastaa juutalaisen lähimmäisensä vihaan vihaamalla tätä sydämessään, vaikka ei vahingoittaisi tai puhuisi lähimmäistään vastaan, hän silti rikkoo Tooran kieltoa. Jakeen jatko kertoo miten voi välttää rikkomasta tätä käskyä; "vaan nuhtele lähimmäistäsi". Hänen vihalleen on varmasti jokin syy, ja se on epäilemättä uskonnollinen. (Besht aina tuomitsi toisten vihanpidon motiivit armollisesti.) Hän näkee toiminnassasi jotain Tooran opetuksen vastaista. Siispä "Nuhtele lähimmäistäsi" (Besht luki kohdan nuhtelun sijasta "todista") - todista hänelle että toimintasi on oikeaa ja kunnollista. Vakuuta hänet.

Joku ehkä kysyy miksi minun pitäisi tehdä näin. Koska on velvollisuutesi rakastaa juutalaista veljeäsi. Siksi jae jatkuu: "ettei HÄN tekisi syntiä vuoksesi", (Besht lukee taas eri tavoin). Älä anna hänen jatkaa synnissä vihaten sinua. Rakkautesi Israeliin tulee ilmetä siten ettet halua hänen pitävän sinua syntisenä. Kun saat hänet vakuuttumaan että toimintasi on Tooran mukaista, poistat häneltä veljen vihaamisen synnin. Kun tiedät olevasi oikeassa, ja hänen olevan väärässä vihatessaan sinua, ja että täytät tärkeän käskyn Israelin rakastamisesta, pyrkiessäsi pelastamaan hänet veljen vihaamisen synniltä, saatat kokea houkutusta puhua hänelle tylysti. Siksi Rashi kommentoi jaetta: "ettet tekisi syntiä hänen vuokseen" - älä nolaa häntä julkisesti. Puhu privaatisti ja lempeästi.

Ennen kaupungista lähtöään Baal Shem Tov pyysi saada tavata vastustajansa, joka oli sairaana. Tämän sedän ja parin muun kanssa he menivät tapaamaan veljenpoikaa, täytääkseen Tooran käskyn sairaiden luona käymisestä ja vihaan vastaamisesta rakkaudella. Tullessaan taloon he löysivät perheen itkemästä. Sairas makasi sängyssään korkeassa kuumeessa hourien, hänen liikkeensä kertoivat kriittisestä tilasta. Besht astui huoneeseen, perhe tarjosi hänelle tuolin ja hän istuutui vuoteen viereen. Sitten hän laittoi kätensä sairaan pään päälle ja alkoi laulaa Talmudin opiskelun melodialla: "Sairaus voi tulla Amalekista. Amalek on epäily. Epäily on ylpeyttä. Ylpeys on karvasta.

"Ruumiin sairaus voi tulla sielun sairaudesta. Sielun sairaus johtuu epäilyksistä uskossa Jumalaan. Epäilyt uskossa johtuvat Amalekista.

"Amalek voi johtaa epäilemään Tooran pyhyyttä, ja sitä kautta Jumalaa, kun hyväksytään vain Tooran yksinkertainen merkitys ja suhtaudutaan epäillen muuhun. Kun itsepäisesti kieltäydytään tutkimasta kolmea muuta tasoa Tooran pyhästä hedelmätarhasta - vihjattua, johdettua ja salattua. Kun ylpeilet yksinkertaisen merkityksen tuntemisellasi, se on Amalekin ylpeyttä, todella karvasta.

"Mistä epäilykset Tooraa kohtaan tulevat? Miten Amalek pääsee sisään ja saa jalansijan? Amalekin alku on epäilys juutalaista veljeä kohtaan, kun katsot häntä vihaisesti, pahalla silmällä, koska hänen käytöksensä ei miellytä sinua. Sinun tulisi lähestyä häntä ja nuhdella, eikä - Jumala paratkoon - katsoa etäältä karsaasti. Sillä etäältä tuomitseminen on Amalekin ylpeyttä ja se on katkeraa."

Beshtin pyhän käden kosketus ja suloinen ääni hänen laulaessaan Talmudin melodialla olivat hyvin väkevästi parantavia. Sairaan pää selvisi ja hän tuli täysin tajuihinsa. Hänen korkea kuumeensa laski välittömästi. Myös hänen sydämensä avartui oltuaan vuosia vihan ja tuomion kutistama. Hän pohti tarkasti Beshtin sanoja ja ymmärsi tämän diagnosoineen hänen hengellisen sairautensa ammattitaitoisen lääkärin tavoin. Lisäksi tämä myötätuntoinen lääkäri, joka vastasi hänen vihaansa rakkaudella, oli todella parantanut sekä hänen sielunsa että ruumiinsa. Hän katseli Baal Shem Tovia istumassa vuoteensa vierellä, ja sitten setäänsä, joka katsoi häntä rakastavasti. Kyyneleet täyttivät hänen silmänsä ja vuotivat poskille, hänen huomatessaan ettei ollut pelkästään parantunut, vaan nyt myös Beshtin oppilas.



Poika ja huilu 

Eräs kyläläinen rukoili joka vuosi Beshtin synagogassa syysjuhlien aikaan. Hänellä oli kehitysvammainen poika, joka ei kyennyt oppimaan edes heprean aakkosia, eikä siis voinut resitoida rukouksia tai siunauksia. Kun poika tuli bar mizvah ikään ja oli siten velvollinen paastoamaan Jom Kippurina, isä otti hänet mukaan synagogaan, voidakseen valvoa ettei tämä ymmärryksen puuttuessa söisi paastopäivänä.

Pojalla oli pieni huilu jota hän usein soitti istuessaan laitumella katsellen lampaita ja vasikoita. Hän ei osannut oikeasti soittaa, hän vain puhalsi saadakseen huilusta äänen. Isän tietämättä poika kuljetti nyt huilun taskussaan synagogaan. Jom Kippurina on kiellettyä soittaa mitään instrumenttia, tai edes koskea sellaiseen, mutta poika ei tiennyt mitään sellaisista asioista.

Hän istui synagogassa illan, ja seuraavan aamun, mutta ei osannut rukoilla tai osallistua muutenkaan palvelukseen. Baal Shem Tov ja oppilaansa rukoilivat valtavalla palolla, mikä innosti poikaa suuresti. Hänen sydäntään poltti voimakas halu tehdä jotakin Jumalalle. Mutta hän ei voinut osallistua mitenkään.

Päivärukouksen aikana hän pyysi isältään lupaa puhaltaa huiluun. Isä suuttui kuullessaan että pojalla oli huilu taskussaan, ja pelkäsi että poika aiheuttaisi hämminkiä puhaltamalla siihen. Hän ei kuitenkaan voinut ottaa huilua pois, koska soittimeen oli kiellettyä koskea. Poika aneli yhä uudelleen lupaa puhaltaa huiluunsa. Ratkaisevan Jom Kippurin päätösrukouksen aikana poika otti huilun taskustaan ja puhalsi pitkän voimakkaan sävelen. Ihmiset ympärillä katsoivat heitä paheksuvasti, mutta Baal Shem Tov jatkoi rukousta häiriintymättä. Tämän jälkeen hän kuitenkin lyhensi lopun rukouksia tavanomaisesta.

Palveluksen jälkeen hän kertoi oppilailleen miksi ei ollut jatkanut enää jumalallisen myötätunnon anomuksiin kuten yleensä. "Pojan huilun ääni nosti kaikki rukoukset taivaaseen ja säästi minut vaivalta. Tämä poika ei osannut rukoilla, ja kun hän seurasi koko päivän muiden rukousta, hänkin halusi rukoilla. Pyhä kipinä hänen sielussaan poltti kuin tuli. Joka osaa rukoilla, voi pukea tuon kaipauksen sanoiksi. Tämä poika ei voinut mitenkään ilmaista kaipuutaan, muuten kuin puhaltamalla huiluunsa Jumalan edessä. Hänen isänsä kuitenkin kielsi, ja kaipuun liekki poltti yhä enemmän hänen sisuksissaan, kunnes hän ei voinut kestää sitä. Silloin hän puhalsi huiluun koko kaipauksensa voimalla, sydämensä syvyyksistä, ilman mitään muuta motiivia, vain yksin Herralle. Jumala haluaa sydämen, joten puhdas ja viaton lapsen henkäys sai suuren suosion Hänen edessään. Tämä poika ja hänen huilunsa nostivat koko seurakunnan rukoukset taivaaseen."



Messiaan tuominen

Baal Shem Tov opetti: "Adamin sielu ulottui maailman äärestä toiseen - ja kaikki Israelin sielut sisältyivät hänen sieluunsa - mutta syntinsä takia hänen sielunsa pienennettiin. Samoin Messiaan sieluun sisältyvät kaikki Israelin sielut. ADaM muodostuu alkukirjaimista Adam, David ja Messiach. Kun jokainen juutalainen korjaa Messiaan osuuden omasta sielustaan, Messiaan sielu saa täydellisen muotonsa, ja kaikilla juutalaisilla on täydellinen ja pysyvä yhteys - pian ja meidän päivinämme (sanonta).

Psalmeissa sanotaan; "vedä lähelle sieluni, lunasta se". Tämä on rukous sielun lunastuksesta pahan taipumuksen maanpaosta. Kun jokainen on saavuttanut oman sielunsa lunastuksen yksilönä, Messias tulee, ja maailma lunastetaan, pian ja meidän päivinämme. Ja kaikki pienimmästä suurimpaan osaavat silloin tehdä kaiken yksin Jumalan tähden, siunattu olkoon Hän ja siunattu nimensä.


Osa kuusi