Memra, isän säteily

30.05.2020

Sisältää ajatuksia Jim Staleyn opetuksesta: Trinity On Trial.

Ei ollut alunperin epäjuutalaista uskoa jumalalliseen Messiaaseen.(Ihmismessiaisiin uskominen ei ole ongelma koskaan ollutkaan).

Juutalaisuuden uskontunnustus, "Elohim on yksi", on ehdoton lähtökohta. Voiko siis lainkaan uskoa Jeshuaan? Jos samalla haluaa ottaa pyhät kirjoitukset vakavasti? Ristiriita. Nykyjuutalaisuus sanoo ettei Jumalalla ole poikaa. Ei sellaista kuin kristinuskossa. Kirjoitukset eivät tunne mitään sellaista. Piste.

Nykykristillisyys eksyy koska ei tunne kirjoituksia. Jos haluaa ymmärtää 2000 vuotta sitten sanottua, täytyy kysyä miten alkuperäinen kuulija asian ymmärsi. Täytyy olla sama konteksti, sama pohjatieto kuin heillä. Muuten menee hakotietä köppätorpalle.

Arameankieliset Targum tekstit olivat Jeshuan aikana se Raamattu jonka tavallinen kansa tunsi. Nimittäin joka viikko synagogissa luettiin ensin Tooraa ja profeettoja hebreaksi, ja sitten sama teksti selitettiin kuulijoille Targumista arameaksi. Kaikki eivät ymmärtäneet hebreaa, siksi tarvittiin tulkkaus. Mutta kyseessä ei ollut pelkkä tulkkaus, vaan Targum on osittain myös selitystä. Lause voi yllättäen olla ihan eri näköinen kuin hebrean tekstissä. Mutta se kertookin miten asia ymmärrettiin. Silloin. Miten he määrittelivät käsitteet, ja näkivät hengelliset todellisuudet.

Tämän pitäisi kiinnostaa kristittyjä.

Jeshua viittasi Targumeihin, ja lainasi niitä. Hän ei repinyt niitä alas. Koko UT on kirjoitettu Targumin kuulijoille. Sekä muiden kirjoitusten kuulijoille, joita siihen aikaan luettiin, kuten Eenokin kirja.

Pari esimerkkiä käsitteestä Jumalan Sana.

1.Ms.3:8 hebreaksi: "he kuulivat Herran Jumalan äänen kävelevän puutarhassa."

Sama jae tulkittuna arameaksi: "he kuulivat Jumalan Sanan (Memra) äänen kävelevän keskellä puutarhaa".

(Kun Raamattu tässä ensi kerran mainitsee Jumalan maassa, se mainitsee Hänet ihmisolentona. Hänellä on jalat, ja kävelystä kuuluu fyysinen ääni.)

1.Ms.15:1 (hebreaksi) Herra lupaa Aabrahamille: "..minä olen sinun kilpesi". Targum tulkitsee ajatuksen: "minun Sanani, (Memra) on sinun kilpesi".

Sama luku jae 6 "Abram uskoi Herraa, ja Herra luki sen hänelle vanhuskaudeksi".

Sama jae Targumissa: "Abram uskoi Herraa ja hänellä oli usko Herran Sanaan (Memraan).."

5Ms.4:7 (hebreaksi) "Sillä onko toista suurta kansaa, jonka jumalat ovat sitä niin lähellä, kuin Herra, Jumalamme, on lähellä meitä, aina kun häntä rukoilemme?"

Sama jae tulkittuna kansalle (Targum pseudo Jonathan): "Herran Elohimin Sana (Memra) istuu valtaistuimellaan korkealle koroitettuna".

Äkkiseltään jakeet eivät näytä vastaavan toisiaan. Mutta näin jae tulkittiin, näin he sen ymmärsivät. Pointti voisi olla että pakanat kantavat jumaliaan kulkueissa, korottavat ne fyysisesti korkealle, mutta ne eivät vastaa rukouksiin.

Mutta tässä siis Memra istuu valtaistuimella. Voiko Elohimin valtaistuimella istua kukaan muu kuin Hän itse? Hän ei jaa kunniaansa. Jesaja näki Herran istuvan korkealla ja ylhäisellä istuimellaan, ja Hänen vaatteensa liepeet täyttivät temppelin (Jes.6:1).

Miten jonkun sana yleensäkään istuu? Ellei sillä ole ruumista, ihmisen muotoista.

2.Ms.20.1 Targum kertoo että nimenomaan Memra antoi kymmenen käskyä. Sana, Messias on siis lain antaja. Se oli Hänen äänensä, jonka kansa kuuli vuorelta ja vapisi pelosta.

2.Ms.25.22 Herra lupaa itse ilmestyä kaikkeinpyhimmässä, armoistuimen päällä, kahden kerubin välissä. Mutta Targum sanoo että Hän antaa Sanansa ilmestyä armoistuimen päällä. Kumpi siellä siis ilmestyy?

Jeshuan ajan juutalaiselle Memra oli yhtä kuin Elohim. Ei ollut koskaan kahta persoonaa. Eikä Poika kuitenkaan ilmestynyt tyhjästä. Ei ollut tarkoitus perustaa uutta uskontoa. Hän oli juutalaiselle Tooran kuulijalle hyvin tuttu. Apostoli Johannes sanoo: Alussa oli Sana (Memra). Memra oli Jumalan luona, ja Memra oli Jumala itse.

Alan F. Segalin kirja Two Powers in Heaven paljastaa ensimmäisen vuosisadan juutalaisuudessa käydyn väittelyä aiheesta; onko taivaassa kaksi voimaa / Jumalaa. Kiistan juuret olivat jo vanhempaa perua. Kenties asenteet jyrkkenivät vastareaktiona nasaretilaisten lahkolle. Mutta pointti on että ajatus "kahdesta" voimasta on ollut esillä juutalaisuuden sisällä, se ei tullut pakanuudesta tai kristinuskosta.

Tämä ajatus jumalallisesta Messiaasta, Ihmisen Pojasta, joka istuu itsensä Korkeimman valtaistuimelle, joka on ollut jo ennen luomista, joka on pakanoiden valkeus, ja jonka edessä jokainen ihminen tulee kumartumaan. Tämä ei ole kristinuskoa. Kaikki tämä löytyy esim Enokin kirjasta (48:2-10 ja 51:3).

Sana käsitettiin olevan Sanojan keskeinen ydin, sydän. Sana ei ole kuollut työkalu, vaan Sana on elävä ja istuu itse fyysisesti valtaistuimella. Jeshuan aikana Memrasta käytettiin myös erästä kaunista hellittelynimeä - "Poika".

Sittemmin juutalaiset ovat olleet vähemmän innokkaita käyttämään tuota Memran lempinimeä, sattuneesta syystä.

Kolminaisuusoppi ja muu pakanuus on saastuttanut hengellisen käsitteen "poika" niin ettei sotkusta saa kukaan selvää. Kristillinen käsite "poika" tarkoittaa kaikkea muuta kuin Memraa. Se tarkoittaa jotain erilaista kuin Isä (eri käskyt) ja suoraan sanottuna, jotain erillistä kuin Isä, nimittäin eri persoonaa.

Gershom Scholem, tunnettu jumaluusopin tutkija kirjoittaa: "Targumeissa käytetty Memra on kiertoilmaus Jumalan sanalle. Memra ei ole pelkkä kielellinen väline --, vaan sillä on teologinen merkitys itsessään. Memra -- on -- maailman tunkeutuva voima, todellisuus aineen tai mielen maailmassa, läsnäoleva muoto Elohimista, peittäen läsnäolollaan kaiken kaikkialla." (Oma suomennos).

Memra on siis itsessään aktiivinen, elävä, todellinen osa Jumalaa. Se ydinosa tai ominaisuus joka tunkeutuu maailmaan ja tekee lähettäjänsä tahdon. Jos Isä on aurinko, Memra on sen Valo ja lämpö. He ovat yksi.

On selvää että käsite jumalallisesta messiaasta, joka on itse osa ikuista Jumalaa, ei tullut alunperin pakanuudesta, vaan juutalaisuudesta. Pimeys on kopioinut valkeuden (eikä toisinpäin). Siihen varas pystyy, varastamaan ja väärentämään.


Suomennoksia Targumeista ja paljon muuta

Aramea UT:n suomennoksia